گفت و گو با باران کوثري
مجيد توكلى:
باران كوثرى هفت سال بيشتر نداشت كه توانست با اصرار مادرش را قانع كند تا در فيلم «روسرى آبى» نقش كوتاهى داشته باشد. اما حضور جدى اش در سينما با فيلم «رقص در غبار» ساخته اصغر فرهادى آغاز شد. كوثرى در ادامه در فيلم «برگ برنده» به كارگردانى «سيروس الوند» بازى كرد. او در اين فيلم ايفاگر نقش «بركت» دخترى از طبقه فقير جامعه است. با او گفت وگوى كوتاهى انجام داديم كه مى خوانيد.
• از نحوه انتخابتان در فيلم سيروس الوند بگوئيد. چه شد كه در «برگ برنده» بازى كرديد؟
آقاى الوند از دوستان خانوادگى ما هستند، ما ساليان سال يعنى از وقتى كه من كوچك بودم با ايشان رفت وآمد خانوادگى داشتيم و در واقع براى من آقاى الوند نيستند، «عمو سيروس» هستند. به هر حال ايشان پيشنهاد بازى در اين فيلم را به من دادند و من هم با توجه به آشنايى قبلى كه با ايشان داشتم راحت پذيرفتم.
•بعد از بازى در فيلم خوب «رقص در غبار» انتخاب بعدى براى شما مشكل نبود؟
دقيقاً هم اين طور است. بعد از رقص در غبار انتخاب كار بعدى خيلى برايم سخت بود، به اين دليل كه تازه جدى كاركردن را شروع كرده بودم. رقص در غبار آنقدر فيلم فوق العاده اى شد كه خود به خود من احساس كردم بايد روى كارهاى بعدى جدى تر فكر كنم. البته حضور آقاى فرهادى به عنوان كارگردان حرفه اى برايم تجربه خوبى بود. در برگ برنده هم خيلى موقعيت بكرى بود، به اين لحاظ كه هم كارگردان حرفه اى پشت فيلم بود، هم اينكه نوع سينمايى كه من دوست دارم، فيلم اجتماعى است و بعد اينكه گروه هم خيلى حرفه اى بودند.
• پس انتخاب شما در برگ برنده فقط به دليل دوستى خانوادگى نبود؟
قطعاً همين طور است. براى اينكه حتى زمانى كه من سركار رفتم، سيروس الوند خيلى راحت به من گفتند كه احتياج دارم حتماً تست گريم بشوى به اين دليل كه اين دو گريم كه در واقع «بركت» داشت بايد به صورت من جواب مى داد.
• حالا دليل علاقه شما به ژانر اجتماعى چيست؟
فكر مى كنم يك مقدار زيادش سليقه ام است و ممكن است اين سليقه به اين دليل باشد كه در واقع در خانواده اى بزرگ شدم كه اين نوع سينما را دوست داشتند و مادرم اين نوع سينما را كار مى كند. اما اصولاً من معتقدم كه «سينما» به عنوان يك رسانه اى كه خيلى فراگير است و مردم دوستش دارند، بايد فقط فيلم نباشد، يك حرف مهم هم داشته باشد.
• فكر مى كنيد در همين فيلم «برگ برنده» كه يكى از معضلات اجتماعى ما مطرح شده بود، چقدر توانستيد به كاراكتر «بركت» نزديك شويد؟
خيلى سعى مى كردم به رفتار اين نوع آدم هايى كه سرچهارراه گريبانگير مردم مى شوند، دقت كنم و كمك هاى آقاى الوند هم بى تاثير نبود. ولى فكر مى كنم خيلى بهتر از اينها مى توانستم باشم، براى اينكه نقش بركت خيلى بيشتر از اينها جا داشت.
• «برگ برنده» به عنوان يك فيلم اجتماعى قصد داشت چه چيزى را مطرح كند؟
به نظرم اينكه بركت حالا يك دختر گلفروش باشد يا سرچهارراه كار كند خيلى مهم نيست، مهم به نظرم طبقه اى است كه بركت در آن زندگى مى كند. يعنى بركت مجبور است كار كند و براى كسب درآمد و حل مشكلات خود و خانواده اش حتى به نوعى سر مردم كلاه بگذارد. اما اينها اجبار است و فشار شرايطى كه در آن زندگى مى كند.
• دوست نداريد غير از موضوعات اجتماعى، خودتان را در ژانرهاى ديگر هم محك بزنيد.
صددرصد، سينماى اجتماعى سليقه من است ولى اگر بخواهم حرفه اى كار كنم بايد ژانرهاى ديگر را هم تجربه كنم.
• يعنى شما از آن دسته بازيگرانى نيستيد كه صبر مى كنند تا يك پيشنهاد فوق العاده به آنها شود؟
نه اصلاً، من اصلاً آدم وسواسى نيستم و نمى خواهم بنشينم و كار نكنم تا شرايط فوق العاده اى پيش بيايد.
•نام كارگردان در انتخاب نقش چقدر برايتان مهم و تاثيرگذار است؟
برايم فرقى نمى كند كه اسم كارگردان چقدر بزرگ است، هم اينكه بفهمم كارگردان كارش را بلد است، كافى است. ضمن اينكه شرايط پشت صحنه هم برايم مهم است.
• از زمان اكران برگ برنده، بازتاب مردم و يا منتقدين سينمايى را چگونه ديديد؟
متاسفانه چون من در اين زمان در بيمارستان بسترى بودم نتوانستم بروم و ببينم، در مورد منتقدين هم چند روزنامه اى را كه ديدم طبق معمول يكسرى لطف داشتند نسبت به فيلم و يكسرى...
• در حال حاضر مشغول چه كارى هستى؟
منتظر كار بعدى مادرم هستم، كه قرار است يك اپيزود ديگر به «ننه گيلانه» اضافه شود.
• انتخاب تو در اين اپيزود قطعى است؟
بله، من حتماً بايد بازى كنم، چون خيلى برايم سخت است با بقيه كار كنم ولى با مادرم كار نكنم. در ضمن كاركردن با ايشان برايم هميشه يك آرزو است.
• تا به حال پيش آمده نقشى در فيلم مادرت باشد كه تو دوست داشته باشى آن را بازى كنى ولى مادرت مخالف باشد؟
بله، مثل «روسرى آبى» كه بالاخره هم من برنده شدم.
مجيد توكلى:
باران كوثرى هفت سال بيشتر نداشت كه توانست با اصرار مادرش را قانع كند تا در فيلم «روسرى آبى» نقش كوتاهى داشته باشد. اما حضور جدى اش در سينما با فيلم «رقص در غبار» ساخته اصغر فرهادى آغاز شد. كوثرى در ادامه در فيلم «برگ برنده» به كارگردانى «سيروس الوند» بازى كرد. او در اين فيلم ايفاگر نقش «بركت» دخترى از طبقه فقير جامعه است. با او گفت وگوى كوتاهى انجام داديم كه مى خوانيد.
• از نحوه انتخابتان در فيلم سيروس الوند بگوئيد. چه شد كه در «برگ برنده» بازى كرديد؟
آقاى الوند از دوستان خانوادگى ما هستند، ما ساليان سال يعنى از وقتى كه من كوچك بودم با ايشان رفت وآمد خانوادگى داشتيم و در واقع براى من آقاى الوند نيستند، «عمو سيروس» هستند. به هر حال ايشان پيشنهاد بازى در اين فيلم را به من دادند و من هم با توجه به آشنايى قبلى كه با ايشان داشتم راحت پذيرفتم.
•بعد از بازى در فيلم خوب «رقص در غبار» انتخاب بعدى براى شما مشكل نبود؟
دقيقاً هم اين طور است. بعد از رقص در غبار انتخاب كار بعدى خيلى برايم سخت بود، به اين دليل كه تازه جدى كاركردن را شروع كرده بودم. رقص در غبار آنقدر فيلم فوق العاده اى شد كه خود به خود من احساس كردم بايد روى كارهاى بعدى جدى تر فكر كنم. البته حضور آقاى فرهادى به عنوان كارگردان حرفه اى برايم تجربه خوبى بود. در برگ برنده هم خيلى موقعيت بكرى بود، به اين لحاظ كه هم كارگردان حرفه اى پشت فيلم بود، هم اينكه نوع سينمايى كه من دوست دارم، فيلم اجتماعى است و بعد اينكه گروه هم خيلى حرفه اى بودند.
• پس انتخاب شما در برگ برنده فقط به دليل دوستى خانوادگى نبود؟
قطعاً همين طور است. براى اينكه حتى زمانى كه من سركار رفتم، سيروس الوند خيلى راحت به من گفتند كه احتياج دارم حتماً تست گريم بشوى به اين دليل كه اين دو گريم كه در واقع «بركت» داشت بايد به صورت من جواب مى داد.
• حالا دليل علاقه شما به ژانر اجتماعى چيست؟
فكر مى كنم يك مقدار زيادش سليقه ام است و ممكن است اين سليقه به اين دليل باشد كه در واقع در خانواده اى بزرگ شدم كه اين نوع سينما را دوست داشتند و مادرم اين نوع سينما را كار مى كند. اما اصولاً من معتقدم كه «سينما» به عنوان يك رسانه اى كه خيلى فراگير است و مردم دوستش دارند، بايد فقط فيلم نباشد، يك حرف مهم هم داشته باشد.
• فكر مى كنيد در همين فيلم «برگ برنده» كه يكى از معضلات اجتماعى ما مطرح شده بود، چقدر توانستيد به كاراكتر «بركت» نزديك شويد؟
خيلى سعى مى كردم به رفتار اين نوع آدم هايى كه سرچهارراه گريبانگير مردم مى شوند، دقت كنم و كمك هاى آقاى الوند هم بى تاثير نبود. ولى فكر مى كنم خيلى بهتر از اينها مى توانستم باشم، براى اينكه نقش بركت خيلى بيشتر از اينها جا داشت.
• «برگ برنده» به عنوان يك فيلم اجتماعى قصد داشت چه چيزى را مطرح كند؟
به نظرم اينكه بركت حالا يك دختر گلفروش باشد يا سرچهارراه كار كند خيلى مهم نيست، مهم به نظرم طبقه اى است كه بركت در آن زندگى مى كند. يعنى بركت مجبور است كار كند و براى كسب درآمد و حل مشكلات خود و خانواده اش حتى به نوعى سر مردم كلاه بگذارد. اما اينها اجبار است و فشار شرايطى كه در آن زندگى مى كند.
• دوست نداريد غير از موضوعات اجتماعى، خودتان را در ژانرهاى ديگر هم محك بزنيد.
صددرصد، سينماى اجتماعى سليقه من است ولى اگر بخواهم حرفه اى كار كنم بايد ژانرهاى ديگر را هم تجربه كنم.
• يعنى شما از آن دسته بازيگرانى نيستيد كه صبر مى كنند تا يك پيشنهاد فوق العاده به آنها شود؟
نه اصلاً، من اصلاً آدم وسواسى نيستم و نمى خواهم بنشينم و كار نكنم تا شرايط فوق العاده اى پيش بيايد.
•نام كارگردان در انتخاب نقش چقدر برايتان مهم و تاثيرگذار است؟
برايم فرقى نمى كند كه اسم كارگردان چقدر بزرگ است، هم اينكه بفهمم كارگردان كارش را بلد است، كافى است. ضمن اينكه شرايط پشت صحنه هم برايم مهم است.
• از زمان اكران برگ برنده، بازتاب مردم و يا منتقدين سينمايى را چگونه ديديد؟
متاسفانه چون من در اين زمان در بيمارستان بسترى بودم نتوانستم بروم و ببينم، در مورد منتقدين هم چند روزنامه اى را كه ديدم طبق معمول يكسرى لطف داشتند نسبت به فيلم و يكسرى...
• در حال حاضر مشغول چه كارى هستى؟
منتظر كار بعدى مادرم هستم، كه قرار است يك اپيزود ديگر به «ننه گيلانه» اضافه شود.
• انتخاب تو در اين اپيزود قطعى است؟
بله، من حتماً بايد بازى كنم، چون خيلى برايم سخت است با بقيه كار كنم ولى با مادرم كار نكنم. در ضمن كاركردن با ايشان برايم هميشه يك آرزو است.
• تا به حال پيش آمده نقشى در فيلم مادرت باشد كه تو دوست داشته باشى آن را بازى كنى ولى مادرت مخالف باشد؟
بله، مثل «روسرى آبى» كه بالاخره هم من برنده شدم.