سمند و پرايد هيبريدي در ايران خودرو و سايپا ساخته شد.
به گزارش ايسنا، افشين روغني - معاون امور صنايع و اقتصادي وزير صنايع و معادن - در مراسم رونمايي از اولين خودرو ملي پايه گازسوز ميكروهيبريد با بيان اين مطلب افزود: انرژي موتور محركه خودرو هيبريدي از دو منبع تامين ميشود كه بخشي از آن از انرژي موتورهاي الكتريكي و بخش ديگر نيز از بنزين، گازوئيل، گاز يا حتي باتري است.
به گفته وي، اين تكنيك در خودروهاي هيبريدي براي صرفهجويي در مصرف سوخت، كاهش آلايندگي و حفاظت از محيط زيست فوقالعاده كارآمد است.
او با بيان اينكه در وزارت صنايع و معادن ستاد ويژه خودرو هيبريدي تشكيل شده است، خاطرنشان كرد: در حال ترسيم نقشه راهي براي رسيدن به توليد انبوه اين نوع خودرو در كشور هستيم.
وي تصريح كرد: در دنيا خودرو هيبريدي در سه سطح خفيف، متوسط و كامل توليد ميشود كه در سطح خفيف تغييرات كمتري در خودرو معمولي اتفاق افتاده و به تبع هزينه كمتري به خودرو اضافه و صرفهجويي در مصرف سوخت نيز كمتر است.
او تاكيد كرد: اما در سطح متوسط اين خودرو تغييرات بيشتري اتفاق افتاده و به تبع هزينه آن بيشتر و صرفهجويي در مصرف سوخت آن نيز بيشتر است. در نوع كامل اين خودرو نيز اين فرآيند صدق ميكند.
روغني گفت: در حال حاضر اين خودروها در سه سطح وجود دارند كه سمند و پرايد به عنوان نمونه ايراني آن در شركتهاي ايرانخودرو و سايپا ساخته شده كه البته اين نمونه صنعتي نبوده و هنوز در سطح ميكرو است.
وي در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص زمان توليد انبوه اين خودرو گفت: درحال حاضر نقشه راه ترسيم نشده كه بتوان زمانبندي توليد انبوه آن را اعلام كرد. اميدواريم كه با پيگيري مستمر، هر چه زودتر زمانبندي توليد انبوه آن مشخص شود.
معاون وزير صنايع ومعادن تصريح كرد: در حال حاضر با توجه به آنكه در تامين بنزين خودكفا نيستيم، استفاده از اين تكنيك در كاهش مصرف سوخت و جلوگيري از خروج ارز از كشور بسيار موثر است؛ ضمن آنكه اين مساله موجب كاهش آلايندگي نيز ميشود.
وي درباره مقدار صرفهجويي سوخت در خودروهاي هيبريدي گفت: اين خودرو در سطح ميكرو بين پنج تا هفت درصد سوخت كمتري مصرف ميكند. در سطح متوسط نيز بين 12 تا 15 درصد و در نوع كامل بيش از 20 تا 30 درصد در مصرف سوخت صرفهجويي ميشود
به گزارش ايسنا، افشين روغني - معاون امور صنايع و اقتصادي وزير صنايع و معادن - در مراسم رونمايي از اولين خودرو ملي پايه گازسوز ميكروهيبريد با بيان اين مطلب افزود: انرژي موتور محركه خودرو هيبريدي از دو منبع تامين ميشود كه بخشي از آن از انرژي موتورهاي الكتريكي و بخش ديگر نيز از بنزين، گازوئيل، گاز يا حتي باتري است.
به گفته وي، اين تكنيك در خودروهاي هيبريدي براي صرفهجويي در مصرف سوخت، كاهش آلايندگي و حفاظت از محيط زيست فوقالعاده كارآمد است.
او با بيان اينكه در وزارت صنايع و معادن ستاد ويژه خودرو هيبريدي تشكيل شده است، خاطرنشان كرد: در حال ترسيم نقشه راهي براي رسيدن به توليد انبوه اين نوع خودرو در كشور هستيم.
وي تصريح كرد: در دنيا خودرو هيبريدي در سه سطح خفيف، متوسط و كامل توليد ميشود كه در سطح خفيف تغييرات كمتري در خودرو معمولي اتفاق افتاده و به تبع هزينه كمتري به خودرو اضافه و صرفهجويي در مصرف سوخت نيز كمتر است.
او تاكيد كرد: اما در سطح متوسط اين خودرو تغييرات بيشتري اتفاق افتاده و به تبع هزينه آن بيشتر و صرفهجويي در مصرف سوخت آن نيز بيشتر است. در نوع كامل اين خودرو نيز اين فرآيند صدق ميكند.
روغني گفت: در حال حاضر اين خودروها در سه سطح وجود دارند كه سمند و پرايد به عنوان نمونه ايراني آن در شركتهاي ايرانخودرو و سايپا ساخته شده كه البته اين نمونه صنعتي نبوده و هنوز در سطح ميكرو است.
وي در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص زمان توليد انبوه اين خودرو گفت: درحال حاضر نقشه راه ترسيم نشده كه بتوان زمانبندي توليد انبوه آن را اعلام كرد. اميدواريم كه با پيگيري مستمر، هر چه زودتر زمانبندي توليد انبوه آن مشخص شود.
معاون وزير صنايع ومعادن تصريح كرد: در حال حاضر با توجه به آنكه در تامين بنزين خودكفا نيستيم، استفاده از اين تكنيك در كاهش مصرف سوخت و جلوگيري از خروج ارز از كشور بسيار موثر است؛ ضمن آنكه اين مساله موجب كاهش آلايندگي نيز ميشود.
وي درباره مقدار صرفهجويي سوخت در خودروهاي هيبريدي گفت: اين خودرو در سطح ميكرو بين پنج تا هفت درصد سوخت كمتري مصرف ميكند. در سطح متوسط نيز بين 12 تا 15 درصد و در نوع كامل بيش از 20 تا 30 درصد در مصرف سوخت صرفهجويي ميشود